Communicatie met Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland
Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland via jeugdhulp@so-zorghollandrijnland.nl. Wij helpen u graag verder.
Facturen en betalingen
- Wanneer wordt een factuur verwerkt?
- Alle ontvangen declaratieberichten (Jw323) worden binnen 5 werkdagen verwerkt. Een retourbericht (Jw325) wordt verstuurd wanneer het bericht is afgerond. Geen retourbericht (Jw325) ontvangen? Mail naar jeugdhulp@so-zorghollandrijnland.nl
- Wanneer wordt een declaratie betaald?
- De wettelijke betaaltermijn voor facturen/declaraties is 30 dagen. Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland maakt echter elke twee weken een betaling op. Verwerkte en goedgekeurde facturen/declaraties vóór de dinsdag van desbetreffende week worden dan meegenomen.
- Buiten het berichtenverkeer factureren, mag dat?
- Alle declaraties verlopen via het berichtenverkeer. Vanaf 2025 zullen ook facturen welke niet aan een BSN gekoppeld zijn, verwerkt worden via MO Platform.
- Hoe kan een IBAN gewijzigd worden?
- Gecontracteerde aanbieders wijzigen de bedrijfsgegevens via VendorLink. Na verwerking van deze wijziging, ontvangt de jeugdhulpaanbieder hier via VendorLink bericht over.
- Welke productcode wordt gebruikt in de declaratie?
- In de declaratie moet de betreffende productcode worden gebruikt welke is opgenomen in de bijlage 11 van het regionale contract of de bijlage 2 van de maatwerkovereenkomst. Wanneer er bij een dienst subcodes zijn opgenomen dan dient er op subcode te worden gedeclareerd.
Contractbepalingen
- Waar staan de gecontracteerde producten en tarieven?
- Voor gecontracteerde jeugdhulpaanbieders staat in VendorLink bijlage 11. In dit document staan alle producten, tarieven en maximale bestedingsruimte per boekjaar.
- Wat is de maximale bestedingsruimte en hoeveel heb is hier al van gebruikt?
- De maximale bestedingsruimte staat in de bijlage 11. Uitnutting van de maximale bestedingsruimte is een verantwoordelijkheid van de jeugdhulpaanbieder zelf.
Toewijzingen
- Er is een Jw315/317 ingediend en geen retour ontvangen
- Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland verwerkt alle ontvangen Jw-berichten binnen 5 werkdagen. U ontvangt na verwerking bijbehorend retourbericht (Jw325). Geen retourbericht ontvangen? Mail naar jeugdhulp@so-zorghollandrijnland.nl. Voeg het het Vecozo referentienummer van het bericht toe.
- Het verzoek om toewijzing is afgekeurd, vermelding stapeling, wat betekent dit?
- Stapeling betekent dat er binnen MO Platform nog een lopende actieve toewijzing is voor eenzelfde organisatie, productcode en (gedeeltelijke) periode op de desbetreffende jeugdige.
- Het ingediende iJw bericht is afgekeurd. Heeft u een retourbericht ontvangen?
- In geval van afkeur is altijd een retourcode opgenomen. Op deze website kunt u de codelijsten van release 3.2 bekijken. Hierin staan de retourcodes opgenomen. In geval van afkeur op woonplaatsbeginsel, is de gemeentecode van de juiste gemeente opgenomen.
- Waarom is de einddatum en/of het volume van een Jw315/Jw317 aangepast?
- Wanneer voor een aangevraagd product kaders zijn gesteld, kan een einddatum aangepast worden. De kaders zijn verwoord in het bijlage 10: Protocol bedrijfsvoering. Bij een maatwerkcontract is de productinformatie in bijlage 2 van de maatwerkovereenkomst leidend.
- Wanneer een Jw317 bericht insturen?
- Een reeds toegekende voorziening kan gewijzigd worden d.m.v. het Jw317 bericht. Voor de indiening van dit wijzigingsbericht (voor de einddatum en het volume), moet de voorziening nog actief zijn. Na bereiken van de einddatum, is dit niet meer mogelijk.
- Wat is de gemeentecode van de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland?
- Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland is een Gemeenschappelijke Regeling en heeft daardoor geen gemeentecode. De gemeentecode van de verantwoordelijke gemeente moet gebruikt worden.
- Waarom worden de toewijzingen voor gemeente Alphen aan den Rijn niet toegekend?
- Gemeente Alphen aan den Rijn is alleen aangesloten bij Holland Rijnland op het gebied van jeugdbescherming/jeugdreclassering en de gesloten jeugdhulp. Uitsluitend de Jw315/Jw317 berichten over deze producten worden bij Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland afgeleverd. Voor alle andere zorg is Alphen aan den Rijn zelf verantwoordelijk.
- Wat te doen bij de melding “past niet binnen contract”?
- De aangevraagde categoriecode en/of productcode is opgenomen in de bijlage 11 of de maatwerkovereenkomst. Daarnaast moet de categoriecode altijd overeenkomen met het aangevraagde product. Een overzicht hiervan is opgenomen in bijlage 10: Protocol Bedrijfsvoering. De categoriecode komt binnen Holland Rijnland altijd overeen met de eerste twee cijfers van de productcode.
- Verhuizing van een jeugdige naar Holland Rijnland, hoe werkt dit?
- De latende gemeente is verantwoordelijk voor de warme overdracht naar een nieuwe gemeente. De latende gemeente kan contact opnemen met Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland voor de administratieve afhandeling. Bij akkoord op de overdracht, kan een Jw315 bericht worden ingediend door de jeugdhulpaanbieder.
- Hoe extra uren aanvragen voor basisGGZ?
- De onderbouwing (per BSN) kan beveiligd per mail bij de contractmanager ingediend worden. Na akkoord vanuit de contractmanager, kan een Jw317 bericht worden ingediend.
AZC
- Hoe verloopt de financiering voor een cliënt in zorg vanuit AZC?
- Een toelichting op het werkproces rondom zorgtoewijzing AZC-cliënten staat in bijlage 10: Protocol Bedrijfsvoering.
Voortgezette Jeugdhulp
- Hoe verloopt de financiering na 18 jaar?
- GGZ wordt vanuit de zorgverzekeringswet vergoed.
Voor de overige hulp maken het jeugdteam en de WMO-consulent gezamenlijk een afweging over de zorgvraag. Voor de financiering van de zorgvraag is de WMO-financiering voorliggend. Bij geen voorliggende voorzieningen kan verlengde jeugdhulp worden aangevraagd. Een toekenning van verlengde jeugdhulp, betekent geen extra budget: de kosten moeten opgevangen worden in de maximale bestedingsruimte van de jeugdhulpaanbieder. Deze is vastgesteld in bijlage 11 van het contract.
Pleegzorg en verblijf in een gezinshuis worden tot het 21e levensjaar vergoed vanuit de jeugdwet. Hiervoor hoeft geen aanvraag verlengde jeugdhulp te worden ingediend. Wel vraagt het na de 18de jaar evaluatie of pleegzorg of het gezinshuiszorg nog noodzakelijk is. Voor aanvullende informatie zie bijlage 10: Protocol Bedrijfsvoering.
- GGZ wordt vanuit de zorgverzekeringswet vergoed.
- Hoe voortgezette jeugdhulp aanvragen?
- Voortgezette jeugdhulp kan uitsluitend worden aangevraagd door de zorgverlenende jeugdhulpaanbieder. Hoe? Zie bijlage 10: Protocol Bedrijfsvoering.
- Ik heb een bepaling jeugdhulp gekregen, heeft Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland deze bepaling nodig?
- Holland Rijnland is een beschikkingsvrije regio. Een ontvangen bepaling jeugdhulp moet worden opgenomen in uw eigen dossier. Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland hoeft geen kopie.
Contact en bereikbaarheid
- Contact met Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland?
- De servicedesk is per mail bereikbaar: jeugdhulp@so-zorghollandrijnland.nl. Uw mail wordt beantwoord binnen 5 dagen. Daarnaast is onze servicedesk telefonisch bereikbaar op 071 523 90 70 ma/di/do/vr tussen 9.30-12.00 en 13.00-14.30. Woensdag is de servicedesk gesloten.
Hoe kan ik mij als jeugdhulpaanbieder aanmelden voor een contract met Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland?
Potentiële jeugdhulpaanbieders kunnen zich alleen aanmelden voor een overeenkomst als zij naar het oordeel van Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland en de gemeenten in de regio Holland Rijnland kunnen aantonen dat zij:
- één of meer diensten leveren waarvoor een tekort bestaat om de volledige ondersteunings- en/of hulpvraag binnen één of meer gemeenten af te dekken; óf
- unieke diensten leveren van duidelijk toegevoegde waarde die nog geen deel uitmaken van het al gecontracteerde aanbod in de regio.
Voor meer informatie over de contracteringsprocedure kunt u mailen naar: jeugdhulp@so-zorghollandrijnland.nl.
