skip to Main Content

Bijzonder deel segment 1: behandeling met verblijf


Artikel 1: Doelen

Met de afspraken in dit Bijzondere deel van de overeenkomst, streven partijen de volgende doelen na:

  1. Zo thuis mogelijk: In de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 is er een daling te zien in het aantal jeugdigen dat behandeling met verblijf ontvangt en een stijging van het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van ambulante alternatieven, vallend onder de dienstomschrijving Intensieve ambulante behandeling ter vervanging van verblijf. Zodoende blijven jeugdigen in hun vertrouwde en veilige omgeving qua school en sociaal netwerk of gaan zij sneller terug.
  2. Zo kort mogelijk: In de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 ontvangen jeugdigen een zo kort mogelijke behandeling in verblijf.
  3. First time right en terugval: In de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 is weinig tot geen sprake van terugval bij jeugdigen. Jeugdhulpaanbieders streven ernaar dat behandelingen (met of zonder verblijf) duurzaam resultaat creëren. Jeugdigen ervaren dat zij in één keer de juiste diensten hebben ontvangen.
  4. Soepele overgangen: De jeugdigen hebben het gevoel zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen en zo min mogelijk hinder te ondervinden van de overgangen in wetgeving en domeinen, bijvoorbeeld wanneer zij uitstromen naar volwassenzorg, -hulp en/of – ondersteuning.
  5. Schooluitval/thuiszitten: In de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 is een daling te zien in het aantal jeugdigen binnen dit segment waarbij er sprake is van schooluitval of thuiszitten.
  6. Duurzame eigen kracht: De jeugdigen ontvangen jeugdhulp zo licht als mogelijk, waar mogelijk thuis en dichtbij en benutten zoveel mogelijk hun eigen kracht en sociale netwerk.

Holland Rijnland en deelnemende gemeenten toetsen het beleid en de afspraken aan deze doelen en voeren wijzigingen door in de doelen of stellen wijzigingen voor in de afspraken met jeugdhulpaanbieders indien zij dat nodig achten.

Artikel 2: Algemene en bijzondere deel van de overeenkomst

Dit bijzondere deel voor segment 1: behandeling met verblijf maakt integraal onderdeel uit van de overeenkomst. Een jeugdhulpaanbieder kan dit bijzondere deel niet sluiten met Holland Rijnland zonder ook een algemene deel gesloten te hebben.

Artikel 3: Ontwikkelpartners

  1. Holland Rijnland maakt een onderscheid in ‘Ontwikkelpartners’ en ‘reguliere partners’. Holland Rijnland merkt jeugdhulpaanbieders aan als ‘Ontwikkelpartners’ als zij voldoen aan één of meer van de volgende voorwaarden:
    1. De jeugdhulpaanbieder heeft in deze of andere regio’s aantoonbaar ervaring met het realiseren van de in artikel 1 genoemde inkoopdoelen binnen dit segment.
    2. De jeugdhulpaanbieder heeft in deze of andere regio’s aantoonbaar specifieke ervaring met de verschuiving naar ambulante hulpverlening.
    3. De jeugdhulpaanbieder beschikt over voldoende volume in zijn aanbod en organisatorische capaciteit om de activiteiten te kunnen uitvoeren die nodig zijn om de inkoopdoelen te behalen.
    4. De jeugdhulpaanbieder verklaart zich schriftelijk bereid om personeel met de juiste expertise af te vaardigen voor periodieke overlegtafels.
  2. De jeugdhulpaanbieder kan, voor zover Holland Rijnland hen niet aanwijst als ontwikkelpartner, een verzoek indienen om ontwikkelpartner te zijn. Holland Rijnland besluit gemotiveerd op dit verzoek. Tegen het besluit staan geen rechtsmiddelen open.
  3. Partijen streven ernaar dat aan de segmentspecifieke overlegtafel voor dit segment jeugdhulpaanbieders deelnemen met in ieder geval de volgende sectorale expertisevelden: VG / J&O / GGZ en vertegenwoordiging van verschillende verblijfsvormen.
  4. Ontwikkelpartners zijn verplicht op uitnodiging van Holland Rijnland deel te nemen aan de segment- specifieke overlegtafel genoemd in artikel 6: Algemeen deel overeenkomst en duidelijk afgebakende en omschreven voorstellen gezamenlijk uit te werken.
  5. Als een voorstel bestaat uit het uitvoeren van jeugdzorg in de vorm van een pilot, dan kunnen Holland Rijnland of deelnemende gemeenten de ontwikkelpartners aanvullend financieren voor het uitvoeren van deze pilot.
  6. Reguliere partners zijn niet verplicht om op uitnodiging van Holland Rijnland deel te nemen aan de segmentspecifieke overlegtafel en duidelijk afgebakende en omschreven voorstellen uit te werken. Als zij er niettemin na daartoe uitgenodigd te zijn ervoor kiezen een voorstel mee uit te werken, dan gelden voor hen dezelfde voorwaarden als voor Ontwikkelpartners.

Artikel 4: Alternatieven

Een Ontwikkelpartner ontwikkelt en toetst alternatieve vormen van jeugdhulp binnen dit segment in de praktijk door middel van pilots en doorontwikkeling van de diensten voor jeugdigen, tenzij de ontwikkelpartner kan aantonen dat Holland Rijnland of deelnemende gemeenten hem hiervoor onvoldoende financieren. Holland Rijnland of deelnemende gemeenten stellen hiervoor onder nader te bepalen voorwaarden jaarlijks een innovatiebudget beschikbaar. Concrete afspraken over deze pilots zijn openbaar en gepubliceerd op de website https://serviceorganisatiezorghollandrijnland.nl/ voor zover het geen bedrijfsgevoelige en privacygevoelige informatie betreft.

Artikel 5: Ambulant aanbod

  1. De jeugdhulpaanbieder kan alleen diensten leveren op basis van deze (gewijzigde) overeenkomst, als hij beschikt over aanbod vallend onder de dienstomschrijving ‘Intensieve ambulante behandeling ter vervanging van verblijf (eventueel in onderaannemerschap), tenzij Holland Rijnland opdracht geeft tot levering van diensten zonder dat de jeugdhulpaanbieder over dit aanbod beschikt.
  2. De jeugdhulpaanbieder kan indien nodig diensten (onder zijn verantwoordelijkheid laten) leveren die vallen onder het Bijzondere deel van de Overeenkomst voor segment 4: ambulant.

Artikel 6

 Vervallen

Artikel 7: Overzicht intensieve ambulante diensten ter vervanging van verblijf

De jeugdhulpaanbieder kan pas diensten leveren op basis van deze (gewijzigde) overeenkomst als deze drie maanden voor het ingaan van de (gewijzigde) overeenkomst bij Holland Rijnland een overzicht heeft aangeleverd van:

  • de door jeugdhulpaanbieder geboden ambulante diensten en het aantal beschikbare plaatsen vallend onder de dienstomschrijving ‘Intensieve ambulante behandeling ter vervanging van verblijf’;
  • met daarbij een financiële paragraaf/offerte
  • diensten die de jeugdhulpaanbieder op dat moment nog niet in Holland Rijnland aanbiedt maar die wel passend zijn onder deze dienstomschrijving en die jeugdhulpaanbieder zou kunnen gaan aanbieden in Holland Rijnland; tenzij Holland Rijnland opdracht geeft tot levering van die diensten zonder dit overzicht.

Artikel 8

 Vervallen

Artikel 9: Onderwijsaanbod

  1. De jeugdhulpaanbieder streeft de terugkeer naar een vorm van onderwijs bij elke jeugdige na als doelstelling. Met dit doel voor ogen faciliteert de jeugdhulpaanbieder de mogelijkheid tot het volgen van onderwijs, wanneer de jeugdige de daartoe bevoegde professionals leerbaar wordt geacht.
  2. De jeugdhulpaanbieder kan alleen diensten leveren op basis van deze bijzondere overeenkomst als deze op verzoek van Holland Rijnland vóór 1 januari 2022 deelneemt aan de ontwikkeling van afspraken tussen jeugdhulpaanbieders, onderwijs, gemeenten en Holland Rijnland met betrekking tot de wijze van samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp voor segment 1: verblijf en hiervoor de nodige capaciteit beschikbaar stelt, tenzij Holland Rijnland opdracht geeft tot levering van die diensten zonder deze analyse.
  3. De jeugdhulpaanbieder vertaalt de afspraken met het onderwijs genoemd onder lid 2 naar concrete (onderdelen van) interne werkprocessen.

Artikel 10: Begeleiding biologische ouders

Voor het slagen van een plaatsing en het bieden van perspectief voor de jeugdige, heeft de jeugdhulpaanbieder een verplichting om tijdens het verblijf te werken aan de relatie tussen jeugdige en zijn biologische en/of gezaghebbende ouder, tenzij dit niet in het belang van de jeugdige is.

Artikel 11: Samenwerking

De jeugdhulpaanbieder werkt samen met andere jeugdzorgaanbieders binnen en buiten het segment behandeling met verblijf om optimaal passend aanbod binnen de eigen verblijfslocaties te realiseren.

Artikel 12

 Vervallen

Artikel 13: Bovenregionaal expertisecentrum

Partijen leggen nadere afspraken vast in een addendum over de rolverdeling in hun deelname aan het bovenregionale expertisenetwerk om innovatiemogelijkheden te vergroten.

Artikel 14

 Vervallen

Artikel 15

 Vervallen

Artikel 16: Plan van aanpak transformatie

  1. Het is de jeugdhulpaanbieder alleen mogelijk diensten te leveren op basis van deze overeenkomst als deze een plan van aanpak formuleert op de in lid 2 genoemde onderdelen en Holland Rijnland dat plan van aanpak schriftelijk goedkeurt, tenzij Holland Rijnland opdracht geeft tot levering van diensten zonder dat aan dit plan van aanpak is geschreven of goedkeuring daaraan is gegeven.
  2. De volgende onderwerpen zijn opgenomen in het plan van aanpak genoemd in lid 1:
    • Hoe jeugdhulpaanbieders een kortere gemiddelde verblijfsduur operationaliseren ten opzichte van deze duur in 2020;
    • De ontwikkeling van ambulante alternatieven voor verblijfsaanbod;
    • De samenwerking met jeugdhulpaanbieders gecontracteerd voor bijzondere delen van andere segmenten ten behoeve van afschaling;
    • De samenwerking met aanpalende onderdelen in het Sociaal Domein (Wmo, Participatiewet, et cetera).

Artikel 17: Aanvullende monitoringseisen

  1. Als Holland Rijnland hierom verzoekt, levert de jeugdhulpaanbieder binnen 10 werkdagen na afloop van het kwartaal de volgende informatie aan, tenzij deze informatie al blijkt uit de declaratieberichten of uit informatiebronnen waar Holland Rijnland toegang toe heeft:

Met betrekking tot de diensten:

  1. De ontwikkeling van het percentage substitutie van verblijfsaanbod door ambulant aanbod ten opzichte van het vorige kwartaal en ten opzichte van de situatie op 1 januari 2022;
    1. Kwalitatieve informatie over de wijze waarop en mate waarin jeugdhulpaanbieder zich heeft ingespannen om de doelen te bereiken;
    2. Resultaten monitoring werkproces soepele overgang naar volwassenheid/perspectiefplan;
    3. Resultaten monitoring samenwerking met onderwijs;
    4. Resultaten monitoring afspraken als genoemd in artikel 16: Plan van aanpak transformatie;
    5. De ontwikkelingen met betrekking tot de inzet van passende overbruggingszorg.
  2. Vervallen

Ondertekening

Jeugdhulpaanbieder verklaart door middel van ondertekening op deze pagina van de Overeenkomst – kennis te hebben genomen van en akkoord te zijn met de inhoud van deze Overeenkomst inclusief alle bijlagen (zie overzicht hieronder) zoals die gepubliceerd zijn op 11 december 2023 op VendorLink.”

Opgemaakt en ondertekend te Leiden op 11 december 2023

Voor Serviceorganisatie Zorg:
Naam: Mieke Hogervorst
Functie: Directeur

Voor de jeugdzorgaanbieder:
Naam:
Functie:

Back To Top Ga naar de inhoud