Bedrijfsvoering
Berichtenverkeer
Jeugdhulpaanbieders dienen voordat zij de zorg bij een jeugdige opstarten, om een zorgtoewijzing te vragen bij Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland.
Het vragen om een zorgtoewijzing verloopt via het elektronisch iJW berichtenverkeer. Het berichtenverkeer handelt de correspondentie af tussen de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (namens de aangesloten gemeenten) en jeugdhulpaanbieders.
Het berichtenverkeer is zo ingericht dat het de rechtmatigheid van bestedingen waarborgt. Het monitort doorlooptijden en budgetuitnutting. Daarnaast wordt het berichtenverkeer gebruikt voor facturatie en betaling van geleverde jeugdhulp.
Dit geschiedt volgens de landelijke iStandaarden.
Een verdere toelichting op het berichtenverkeer is te vinden in het protocol bedrijfsvoering. Het protocol bedrijfsvoering bevat alle informatie die nodig is voor de (digitale) communicatie en correspondentie tussen jeugdhulpaanbieders en Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (namens de aangesloten gemeenten). Het protocol beschrijft de stappen vanaf verzoek om toewijzing tot facturatie en verantwoording van de feitelijk geleverde zorg.
LET OP: Aan een zorgtoewijzing ligt altijd een verwijzing ten grondslag. Onze accountant of uw accountant kan naar deze verwijzing vragen.
Zorg declareren
Een jeugdhulpaanbieder die een overeenkomst heeft met Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland kan geleverde zorg declareren. De volledige administratieve afhandeling verloopt via het berichtenkeer. De jeugdige moet eerst zijn aangemeld via het berichtenverkeer, middels een Jw315 bericht en na afgifte van een Jw301 toewijzingsbericht door de Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (namens een aangesloten gemeente) kan er maandelijks een declaratie worden ingediend.
Van belang is:
- Jeugdhulpaanbieders dienen uiterlijk binnen één maand na afloop van de maand waarin de zorg is geleverd een declaratiebericht toe te sturen. (Artikel 64.2 van het Algemene deel van het contract)
- Per maand dient één declaratie per gemeente te worden ingediend. Hierin kunnen één of meerdere cliënten opgenomen zijn.
Ook niet cliënt-gebonden jeugdhulp of jeugdhulp voor een jeugdige zonder BSN kunnen na 16 januari 2025 via het berichtenverkeer worden gedeclareerd. Hiervoor ontvangt de jeugdhulpaanbieder een voorziening met een fictief BSN uit MO-platform (Stipter).
MO-platform is de applicatie voor het berichtenverkeer die gebruikt wordt door Serviceorganisatie Zorg.
Betaling jeugdhulp
De wettelijke betaaltermijn voor facturen/declaraties is 30 dagen.
Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland maakt met regelmaat een betaling op en houdt zich aan deze wettelijke betaaltermijn.
Zijn er vragen over openstaande goedgekeurde declaraties dan kan er contact worden opgenomen met afdeling financiën via financien@so-zorgholandrijnland.nl.
Zijn er vragen over het gebruik van het systeem MO platform, afgekeurde declaraties en/of berichten of inloggen neem dan contact op met de servicedesk van MO Platform via hollandrijnland@stipter.nl of telefonisch via 085 – 902 40 00.
MO Platform
Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland maakt gebruik van MO Platform voor de afhandeling van het berichtenverkeer. Jeugdhulpaanbieders krijgen toegang tot een persoonlijk aanbiedersportaal binnen MO-Platform. In het persoonlijke aanbiedersportaal kunnen gegevens en declaraties worden ingezien. Bijvoorbeeld een toelichting op de reden van afkeur van een ingediende declaratie.
Download hier de handleiding met informatie over het gebruik van het aanbiedersportaal:
Handleiding MO-platform
Voor vragen over het gebruik van het nieuwe systeem MO platform, afgekeurde declaraties en/of berichten en inloggen kunt u contact opnemen met hollandrijnland@stipter.nl of telefonisch via 085 – 902 40 00.
