skip to Main Content

De crisisbereikbaarheidsdienst onder de loep

Gemeenten zijn in de regio Holland Rijnland verantwoordelijk voor het bieden van jeugdhulp in crisissituaties. In de jeugdwet is vastgelegd dat crisishulp te allen tijde bereikbaar en beschikbaar moet zijn. Om te onderzoeken hoe dit proces momenteel verloopt en waar verbetering mogelijk is, is gesproken met de huidige bereikbaarheidsdienst, met crisishulpaanbieders en verwijzers. Het doel is om snellere en gerichtere ondersteuning te bieden aan inwoners in een crisissituatie.

Opbrengst van de gesprekken

Uit de gesprekken zijn diverse knelpunten naar voren gekomen. Zoals bijvoorbeeld: versnippering van rollen en verantwoordelijkheden, inefficiëntie door dubbele intakes, gebrek aan samenwerking tussen teams, tijdsintensieve processen, tekort aan deskundigheid, bevoegdheid en personeel én scheiding tussen kantoortijden en daarbuiten. Er is een duidelijke behoefte aan een crisisdienst die beschikbaar is voor alle leeftijdsgroepen, 0 – 100 jaar. Uit een globale verkenning naar de ontwikkeling van crisisdiensten in andere regio’s, blijkt dat veel regio’s werken met – of toewerken naar – een integrale crisisdienst.

Drie denkbare scenario’s

Op basis van de verkenning zijn drie denkbare scenario’s opgesteld:

  1. Versterken van de samenwerking. De organisatiestructuur blijft ongewijzigd en de nadruk ligt op het verbeteren van de samenwerking en afstemming tussen partners en zorgaanbieders. Er wordt geïnvesteerd in één fysieke locatie om gezamenlijk te werken.
  2. Eén telefoonnummer binnen en buiten kantoortijden. De nadruk ligt op het creëren van een eenduidige en duidelijke route voor verwijzers, door de oprichting van één meldkamer waar de eerste triage plaatsvindt. De verschillende expertises blijven afzonderlijk georganiseerd. Ook in dit scenario is het bevorderen van samenwerking van groot belang.
  3. Eén integrale crisisdienst. De professionals en/of organisaties die crisisbereikbaarheidsdienst uitvoeren worden samengebracht in een team. Dit scenario gaat organisatorisch het verst en bevordert een naadloze samenwerking.

De komende periode wordt scenario 3 verder uitgewerkt in een businesscase. Tegelijktijdig wordt gewerkt aan het versterken van de huidige samenwerking. Door samen te werken aan een eenduidige aanpak, zorgen we ervoor dat de inwoners sneller en adequater worden geholpen tijdens de crisissituaties.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de projectleiders: Judith van der Zwaan (JvanderZwaan-Vogelaar@kaagenbraassem.nl) of Elbert Smit (e.smit@katwijk.nl)

Back To Top Ga naar de inhoud