skip to Main Content

Bijzonder deel segment 6: crisis


Artikel 1: Doelen

Met de afspraken in dit bijzondere deel van de overeenkomst, streven partijen de volgende doelen na:

  • Jeugdigen in crisis ontvangen tijdig crisishulp waardoor de situatie stabiliseert, op korte termijn veiligheid kan worden geboden en randvoorwaarden worden gecreëerd waardoor op een structurele manier aan de hulpvraag gewerkt kan worden.
  • Er wordt voorkomen dat jeugdigen intramurale crisishulp krijgen wanneer andere jeugdhulp passender is voor de jeugdige.
  • Jeugdigen die een aanmelding krijgen voor crisishulp, krijgen binnen 24 uur passende crisishulp aangeboden.
  • In de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2026 komen jeugdigen met onveiligheid in hun opgroei en/of opvoedsituatie zo snel als mogelijk in een veilige (thuis) omgeving en we voorkomen uithuisplaatsing van deze jeugdigen.
  • De regio vindt het belangrijk om ambulante crisishulp in te zetten als alternatief voor residentiële crisisplaatsingen.
  • Ontwikkelen van crisis verblijfsplekken voor cliënten met VG en GGZ-problematiek voor wie de crisisopvang geen passende plek is.

De Serviceorganisatie Zorg en gemeenten toetsen hun beleid en de afspraken aan deze doelen en voeren wijzigingen voor in de doelen of stellen wijzigingen voor in de afspraken met jeugdhulpaanbieder indien zij dat nodig achten.

Artikel 2: Algemene en bijzondere deel van de overeenkomst

Dit bijzondere deel voor segment 6: crisis maakt integraal onderdeel uit van de overeenkomst. Een jeugdhulpaanbieder kan dit bijzondere deel niet sluiten met de Serviceorganisatie Zorg zonder ook een algemene deel gesloten te hebben.

Artikel 3: Samenwerking

De jeugdhulpaanbieder heeft een inspanningsverplichting om:

  1. nauw samen te werken met jeugdzorgaanbieders uit andere segmenten om een soepele verwijzing naar crisishulp te realiseren.
  2. ter voorkoming van een volgende escalatie, bij het wijken van de crisis nauw samen te werken met jeugdhulpaanbieders uit andere segmenten om zo spoedig en passend mogelijk reguliere jeugdhulphulp aan te kunnen De jeugdhulpaanbieder werkt nauw, tijdig en snel samen met de gemeentelijke toegang, andere jeugdhulpaanbieders, en/of de jeugdbeschermingstafel of anders betrokken. De jeugdhulpaanbieder uit dit segment 6: crisis heeft de regie bij afschaling.
  3. het op passende wijze betrekken van de onderwijsinstelling/de dagbesteding van de jeugdige tijdens de crisishulp.

Artikel 4: Werkproces samenwerkingspartners

De Jeugdhulpaanbieder richt een duidelijk werkproces in met het CIT (Crisis Interventie Team), de verschillende crisisdiensten, de gemeentelijke toegang en jeugdhulpaanbieders uit andere segmenten.

Artikel 5: Actuele richtlijnen

De jeugdhulpaanbieder werkt volgens de richtlijn Crisisplaatsing.

Artikel 6: Reactietijd

De jeugdhulpaanbieder biedt jeugdhulp op basis van deze bijzondere overeenkomst binnen maximaal 24 uur na de ontvangst van een verwijzing. De streef-reactietijd is 8 uur.

Artikel 7: Maximale duur

De jeugdhulpaanbieders leveren de diensten op basis van dit bijzondere deel voor maximaal de duur zoals omschreven in de Dienstomschrijvingen (bijlage 5), tenzij er geen passende vervolghulp beschikbaar is.

Artikel 8: Kaders crisis

De regio Holland Rijnland stelt een duidelijk kader op voor het verschil tussen crisis en reguliere (spoed) problematiek. Zodra en als dit kader is vastgesteld door gemeenten, implementeren de jeugdhulpaanbieders dit kader met behulp van verwijzers en andere betrokkenen. De beoordeling op basis van het kader of een hulpvraag crisis is of handelen in spoed, is aan de jeugdhulpaanbieder.

Artikel 9: Advies en consult

De jeugdhulpaanbieder biedt advies en consult aan jeugdhulpaanbieders aan die geen crisishulp bieden (en niet zijn gecontracteerd voor deze bijzondere overeenkomst).

Artikel 10: Ambulante crisishulp bij crisispleegzorg

De jeugdhulpaanbieder biedt, alleen of in combinatie met andere jeugdhulpaanbieders, een totaaloplossing bij plaatsing van een jeugdige in een crisispleeggezin. De totaaloplossing bestaat uit crisispleegzorg en gelijktijdig ambulante (crisis)hulp voor de jeugdige en zijn/haar gezin.

Artikel 11: Aanvullende monitoringseisen

  1. Als de Serviceorganisatie Zorg hierom verzoekt, levert de jeugdhulpaanbieder binnen 10 werkdagen na afloop van het kwartaal de volgende informatie aan, tenzij deze informatie al blijkt uit de declaratieberichten of uit informatiebronnen waar de Serviceorganisatie Zorg toegang toe heeft:
    1. het aantal jeugdigen dat binnen 24 uur na aanmelding hulp ontvangt;
    2. het voortraject (bv wachtlijst ) en de aard van de crisis van de jeugdige en gezinnen. Hierbij kan gedacht worden aan een aantal categorieën:
      1. Escalatie tijdens wachten op hulp ja/nee
      2. Grondslag van de problematiek (psychisch/gezinssituatie etc)
    3. gemiddelde doorlooptijd per dienst;
    4. registratie naar welke vervolghulp cliënt is doorverwezen na afloop van de crisishulp.
  2. De jeugdhulpaanbieder informeert contractmanager/accountmanager proactief wanneer de doorlooptijd van een dienst langer is dan vier weken is.
  3. Waar (juridisch) mogelijk deelt de Serviceorganisatie Zorg met jeugdhulpaanbieders informatie uit hun data-analyse gerelateerd aan de transformatiedoelen op regioniveau.

Artikel 12: Beschikbaarheidsfinanciering

  1. Als alle jeugdhulpaanbieders voor 1 januari 2022 de volgende informatie aanleveren
    • Doelgroep-definiëring
    • Gebruikte productcodes
    • Aantal Cliënten
    • Begroting/kostenindicatie
    • Historie vanaf 2018
    • Bezettingsgraad
    • Eventuele afspraken

dan financiert de Serviceorganisatie Zorg alle jeugdhulpaanbieders op basis van beschikbaarheid (taakgericht) en niet op basis van prestatie (inspanningsgericht).

  1. Als de Serviceorganisatie Zorg vaststelt dat één of meer jeugdhulpaanbieder niet alle informatie heeft aangereikt, waardoor de berekening voor financiering op beschikbaarheid niet is te maken, dan financiert Holland Rijnland de jeugdhulpaanbieders per 1 januari 2022 op basis van prestatie (inspanningsgericht).
  2. Als de Serviceorganisatie Zorg vaststelt dat wel alle informatie is aangereikt, maar de berekening om tot financiering op beschikbaarheid niet is te maken of de uitkomst van de berekening leidt tot overschrijding van de gemeentelijke begroting, dan financiert de Serviceorganisatie Zorg de jeugdhulpaanbieders per 1 januari 2022 op basis van prestatie (inspanningsgericht).
  3. Als sprake is van lid 1 of lid 2, dan financiert de Serviceorganisatie Zorg op basis van beschikbaarheid (taakgericht), zodra alle informatie door jeugdhulpaanbieders is aangereikt, de berekening is te maken door de Serviceorganisatie Zorg en de uitkomst van de berekening binnen de gemeentelijke begroting valt.

Artikel 13: Ontwikkelopgaven

Partijen werken de volgende ontwikkelopgave uit aan de in het algemene deel van de overeenkomst genoemde artikel 6: segmentspecifieke overlegtafel, en voor zover nodig aan de algemene overlegtafel:

  1. Het ontwikkelen van crisishulp voor jeugdigen met licht verstandelijke beperking
  2. Het ontwikkelen van voldoende (intensieve/zware) ambulante crisishulp voor de jeugdigen in de regio Holland Rijnland en binnen het beschikbare financiële kader.

Ondertekening

Jeugdhulpaanbieder verklaart door middel van ondertekening op deze pagina van de Overeenkomst – kennis te hebben genomen van en akkoord te zijn met de inhoud van deze Overeenkomst inclusief alle bijlagen (zie overzicht hieronder) zoals die gepubliceerd zijn op 11 december 2023 op VendorLink.”

Opgemaakt en ondertekend te Leiden op 11 december 2023

Voor Serviceorganisatie Zorg:
Naam: Mieke Hogervorst
Functie: Directeur

Voor de jeugdzorgaanbieder:
Naam:
Functie:

Back To Top Ga naar de inhoud