• Home
  • Informatie voor aanbieders
  • Informatie voor verwijzers
  • Gemeentelijk beleid
  • Beschikbaarheidswijzer
  • Dashboards
  • Over Serviceorganisatie Zorg
  • Nieuws
  • Werken bij Serviceorganisatie Zorg
  • Contact

Om in aanmerking te komen voor financiering via de BBR route moet een casus voldoen aan een aantal kaders. Weet je niet zeker of de casus hieraan voldoet? Vind de kaders in de werkinstructie terug. De werkinstructie vind je op de BBR-hulppagina..

LET OP: De aanvraag dient anoniem ingevuld te worden (afgezien van het blok Cliƫntgegevens). In de verwerking van de aanvraag worden de cliƫntgegevens losgetrokken van de inhoudelijke en anonieme beoordeling door het BBR-team.

1. Doel van de aanvraag

Is er sprake van een crisis situatie?(Vereist)

Het BBR-team hanteert de volgende definitie voor crisis. Deze is ook terug te vinden in de werkinstructie voor verwijzers. Een crisissituatie kan getypeerd worden als een ernstige verstoring van het normale, alledaagse functioneren van een individu of systeem. De draaglast van een jeugdige, ouder of een gezin gaat de draagkracht van henzelf en hun sociale netwerk ver te boven. Het gaat hierbij om situaties waarin de jeugdige of andere gezinsleden direct gevaar lopen of er acuut in het gezag moet worden voorzien. Direct handelen door ƩƩn of meer jeugdzorgwerkers is direct gewenst vanwege het risico op schade voor de jeugdige (Onderbouwing Richtlijn Crisisplaatsing pagina 32).

Crisis betekent: direct ingrijpen en binnen 24 uur vervolggesprek. Spoed betekent: binnen 24 uur vervolg contact.

NB: Vergeet niet het BBR-team per mail op de hoogte te brengen als er sprake is van een crisis-aanvraag.

Is de client ouder dan 12?(Vereist)
Is de client akkoord met het indienen van de aanvraag?(Vereist)
Beste verwijzer,

Helaas kunnen we uw aanvraag niet in behandeling nemen als er geen toestemming is verkregen van uw cliƫnt indien hij 12 jaar of ouder is.

Wij helpen u graag verder als u de toestemming hebt verkregen,

Vriendelijke groet,

Het BBR-team
LET OP: dit kan alleen voor hulp die eerder via de BBR (of het expertteam) is gefinancierd.

2. Nieuwe woonplaats als reden

Woont het kind in een regio waar GEEN passende jeugdhulp welke ingekocht is binnen Holland Rijnland beschikbaar is(Vereist)
Is het kind kort geleden naar onze regio toe verhuisd en is het vanwege zorgcontinuiteit wenselijk om een lopend traject vanuit de oude woonplaats nog af te ronden?(Vereist)

3. Verlenging

Max. bestandsgrootte: 256 MB.
Indien er geen originele aanvraag beschikbaar is, neem dan contact op met het BBR-team voordat u verder gaat met invullen van het formulier.
Zijn er alternatieven mogelijk?(Vereist)
Is de intensiteit van zorg lager?(Vereist)

4. Niet uitstelbare zorg

Is de veiligheid van het kind of het gezin in het geding?(Vereist)
Denk aan: Er is sprake van psychiatrische problematiek waardoor het kind of de omgeving in direct gevaar is. Er is sprake/vermoede van seksueel misbruik en/of huiselijk geweld
Wordt met de inzet van deze hulp een uithuisplaatsing voorkomen of zorgt deze hulp ervoor dat een kind weer thuis kan wonen?(Vereist)
Is er sprake van langdurige thuiszittersproblematiek?(Vereist)
(Het kind is al meer dan 4 weken 50%-100% afwezig)
Beste verwijzer,

Hartelijk dank voor het invullen van het online aanvraagformulier BBR.

Helaas kunnen wij de aanvraag niet in behandeling nemen. Deze casus voldoet niet aan de gestelde kaders om in aanmerking te komen voor financiering via de BBR. De kaders om in aanmerking te komen voor BBR- financiering kunt u vinden op de BBR-hulppagina.

Wij realiseren ons terdege dat u de aanvraag niet voor niets heeft ingediend. Op de BBR-hulppagina vindt u de gegevens van het BBR-team. Zij zijn bereikbaar voor consultatie en advies. Mogelijk kunnen zij met u meedenken. Wij hopen u bij deze voldoende geĆÆnformeerd te hebben,

Vriendelijke groet,

Het BBR-team

5a. Toelichting hulpvraag

Geef een korte beschrijving van de hulpvraag.
Wat zijn de doelen voor de inzet van deze hulp?
Wat kan het gezin of gezinssysteem zelf betekenen?
Wat kan het netwerk (familie, school, vrienden) betekenen en is hier onderzoek naar gedaan?

5b. Indien relevant voor de hulpvraag

Geef een korte omschrijving van de voorgeschiedenis van het gezin en eventuele andere problematiek die in het gezin speelt.
Beschrijf eventuele huidige en eerder betrokken hulpverlening.

6. School

Is het kind leerplichtig?(Vereist)
Gaat het kind naar school?(Vereist)
Is school op de hoogte van de problematiek?(Vereist)
Is Bureau leerrecht betrokken?(Vereist)

7. De problematiek speelt alleen / vooral op school

Wanneer problematiek alleen op school speelt is er een grote kans dat het onderwijs verantwoordelijk is voor het bieden van de juiste ondersteuning bij deze problematiek. Als je niet zeker weet bij wie de verantwoordelijkheid ligt (of in het MDO kijken jullie hier anders tegenaan) is het goed om de handreiking onderwijs jeugdhulp erop na te slaan. Hier zijn deze verantwoordelijkheden zo goed mogelijk vastgelegd. Deze bijlage vind je hier.

Is er een recent en volledig OPP?(Vereist)
Beste verwijzer,

Hartelijk dank voor het invullen van het online aanvraagformulier BBR.

Helaas kunnen wij de aanvraag niet in behandeling nemen. Deze casus voldoet niet aan de gestelde kaders om in aanmerking te komen voor financiering via de BBR. De kaders om in aanmerking te komen voor BBR- financiering kunt u vinden op de BBR-hulppagina.

Wij realiseren ons terdege dat u de aanvraag niet voor niets heeft ingediend. Op de BBR-hulppagina vindt u de gegevens van het BBR-team. Zij zijn bereikbaar voor consultatie en advies. Mogelijk kunnen zij met u meedenken. Wij hopen u bij deze voldoende geĆÆnformeerd te hebben,

Vriendelijke groet,

Het BBR-team
Heeft integraal arrangeren plaatsgevonden?(Vereist)

8. De problematiek speelt op school en in andere leefgebieden

Is er een recent en volledig OPP?(Vereist)
Heeft integraal arrangeren plaatsgevonden?(Vereist)

9. De problematiek speelt niet op school

Kan school een rol spelen in het bieden van ondersteuning?(Vereist)

10. Het kind gaat niet naar school

Is er een recent en volledig OPP?(Vereist)
Heeft integraal arrangeren plaatsgevonden?(Vereist)

LET OP: Bij hulp die via de BBR gefinancierd wordt voor thuiszittersproblematiek moet groepsaanbod altijd onderdeel zijn van het plan om terugkeer naar school mogelijk te maken. Dit kan later in de tijd ingezet worden, maar het moet opgenomen worden.

11. Aangevraagde hulp

Is de aanbieder gecontracteerd?(Vereist)
Betreft het overbruggingszorg?(Vereist)

12. Aanvullende informatie bij niet gecontracteerd aanbod

Is er gecontracteerd aanbod wat ook passend zou zijn?(Vereist)
Geef toelichting. Denk hierbij aan het bezoeken van een verblijfsplek, de aanwezigheid van een MDT bij gezinshuizen of de kwaliteitseisen bij GGZ zorg

13. Vervolg aangevraagde hulp

Welke achterliggende problematiek speelt er?
Product selectie

Het invullen van de duur en intensiteit bij elke productcode is nodig voor het BBR-team om de aanvraag te kunnen beoordelen en om bij akkoord van de aanvraag een clientvolgende maatwerkovereenkomst op te stellen. Het is van belang dat de verwijzer de zorgvraag heeft afgestemd met de desbetreffende jeugdhulpaanbieder voordat een aanvraag voor de BBR wordt ingediend.

Kijk voor meer informatie en dienstenomschrijving op: BBR-hulppagina.

Geef per product op:

  • Product - Kies je product (maximaal 7).
  • Duur - Vul hier het aantal gevraagde maanden zorg in (een cijfer tussen 1-24).
  • Intensiteit - Vul hier het aantal etmalen, uren of minuten in die per week moeten worden ingezet. Welke eenheid gekozen dient te worden is terug te vinden in de dienstomschrijving te vinden op de BBR-hulppagina.
  • Eenheid - Vul hier in of er sprake is van etmalen, uren of minuten.
Welke producten worden er aangevraagd?(Vereist)
Product
Duur
Intensiteit
Eenheid
 
Is dit het meest ideale aanbod voor dit kind/gezin?(Vereist)

14. Passend aanbod

Geef toelichting.

15. Alternatieven

Zijn er alternatieven onderzocht?(Vereist)
Denk aan: Aanbod helemaal niet ingekocht, expertise onvoldoende aanwezig, geen capaciteit, contra indicatie, etcetera.

16. Gegevens verwijzer

Vul hieronder de gegevens in van verwijzer en client.

17. Clientgegevens

Voer een nummer in van 0 tot 24.
Volgens woonplaatsbeginsel.

18. Voor akkoord

NB: Vergeet niet het BBR-team per mail op de hoogte te brengen als er sprake is van een crisis-aanvraag.

Client akkoord met aanvraag.(Vereist)
Vink aan indien de client ouder is dan 12 jaar
Akkoord - Dit aanmeldformulier is waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk ingevuld.(Vereist)
Weet u zeker dat u alles volledig heeft ingevuld? Niet volledig ingevulde formulieren kunnen helaas niet in behandeling worden genomen. In dat geval zijn we genoodzaakt het aan u terug te zenden.

Uw aanvraag kan niet in behandeling genomen worden

 

 

Contact

Serviceorganisatie Zorg
Schuttersveld 9
2316 XG Leiden

071 – 523 90 70
secretariaat@so-zorghollandrijnland.nl

BBR-team
071 – 523 90 95
bbr@so-zorghollandrijnland.nl

Jeugdhulpregio Holland Rijnland: Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude.

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rondom jeugdhulp in de regio Holland Rijnland

Privacyverklaring
Rechten van betrokkenen
  • Volgen